naam
carla
Carla Hinnen
henk
Henk Vermij
schaalfusion
Glaskunst
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
zonder-titel-nr5
Joséphine Verbist
heyboer1
Anton Heyboer
john
John van der Velden
boten-industrie
Tanja Koelemij
thea
Thea van Rijn
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
cow-red-white-only
Bart Fagel
zondertitel
Truus Kraneveldt
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
defilosoof
Arnold Jongkind
muziekwijk
Sylvia Heerschop
Gilbert&GeorgeGilbert&George

Gilbert&George

Gilbert & George is een Engels-Italiaans kunstenaarsduo, bestaande uit Gilbert Prousch (11 september 1943, San Martin de Tor, Italië) en George Passmore (8 januari, 1942, Plymouth, Engeland). Hun carrière als kunstenaarsduo begon in de late jaren zestig en duurt nog altijd voort. Gilbert & George werden bekend met hun performances en hun grote fotowerken achter glas.
Ze zijn wegbereiders geweest voor de performance-kunst, de videokunst en de conceptuele kunst. Hun werk houdt zich bezig met wat zijzelf als de morele factor beschouwen, zoals leven en dood of goed en kwaad.

Zij zijn onder meer van invloed geweest op de Young British Artists, zoals Tracy Emin, Damien Hirst en Marc Quinn.
Gilbert & George ontmoetten elkaar tijdens hun studie aan de St. Martins School of Art (nu bekend als Central Saint Martins College of Art and Design) in Londen, waar ze na studies op enkele academies allebei terecht waren gekomen. Ze beweerden altijd dat de reden dat zij hier hun kunstenaarsduo vormden was dat George de enige was die Gilberts gebroken Engels - zijn moedertaal is Ladinisch, een Reto-Romaanse variëteit - kon begrijpen.
In een interview met de Daily Telegraph op 28 mei 2002 zeiden ze echter dat het liefde op het eerste gezicht was.

Hoewel aangenomen wordt dat Gilbert en George geliefden zijn, weigeren zij hier uitsluitsel over te geven. In 2008 zijn zij getrouwd.
Het eerste vermeldenswaardige kunstwerk van Gilbert & George was Singing sculptures, een werk uit 1969 waarbij zij zichzelf als zingende standbeelden opstelden en de evergreen Underneath the Arches zongen. Het idee van het levende standbeeld dat hieruit voort kwam, werd door Gilbert & George uitgewerkt en vormt een fundament voor hun latere, kenmerkende fotoinstallaties. Door Singing sculptures werden Gilbert & George gevraagd deze performance over de hele wereld te doen, soms wel acht uur achter elkaar.

Vanwege de onmogelijkheid hiervan besloten zij het werk te filmen en te fotograferen, hetgeen ook van invloed was op het ontstaan van de fotowerken. Na Singing sculptures kwam in de jaren '70 een periode waarin Gilbert & George meerdere werken maakten over dronkenschap. Behalve hun eigen verklaring dat dit een commentaar was op de kunstwereld uit die tijd waarbinnen iedereen dronk, wordt het ook gezien als een voorbode van het slapstickachtige dat zich in het werk van Gilbert & George manifesteert.
Het werk Smashed is een performancevideo waarop Gilbert foto's van George maakt en George foto's van Gilbert maakt, beiden in beschonken toestand. De video en bijbehorende performance Gordon's makes us very drunk bestaat uit Gilbert & George die samen Gordon's gin drinken en naar Elgar en Grieg luisteren en eens in de zoveel tijd zeggen: "Gordon's makes us very drunk" (Gordon's maakt ons erg dronken).

De identieke zakelijke kostuums die beiden voor dit werk droegen groeiden geleidelijk uit tot een soort uniform.
Daarzonder verschijnen zij vrijwel nooit meer in het openbaar. Bovendien komt het ook nagenoeg nooit voor, dat één van beiden ergens gezien wordt zonder de ander. Zij weigeren hun performances los te zien van hun dagelijks leven en verklaren eenvoudigweg alles wat zij doen tot kunst.
Gilbert & George hebben onlangs de opdracht aanvaard tot vervaardiging van een installatie-kunstwerk voor de plaats waar die verschijning zou hebben plaatsgehad.

Na een serie performances begonnen Gilbert & George met hun glas-in-lood achtige fotomontages. Deze werden in eerste instantie uitgevoerd in donkere kleuren maar al snel werden de kleuren feller.
Op de afbeeldingen staan vaak mogelijk schokkende zaken zoals sperma, bloed, urine, uitwerpselen en braaksel. Soms leidt het werk hierdoor tot een lichte controverse. Gilbert & George zelf verschijnen vaak in het werk en ook gebruiken zij mensen uit de omgeving waar zij wonen als figuranten.

Het duo beschikt over een grote groep assistenten, waartoe ook enige tijd de gebroeders Chapman behoorden. Thema's die vaak terugkomen in hun werk zijn de grote vragen zoals leven en dood. Gilbert & George beginnen vaak foto's te maken zonder plan vooraf en houden deze series soms jaren vol zonder precies te weten waarom.
De afbeeldingen worden opgeslagen in dozen in het atelier en op het moment dat een afbeelding nodig is, is deze voorhanden. In 1986 wonnen Gilbert & George de Turner Prize.

In 2005 vertegenwoordigden zij Engeland op de Biënnale van Venetië.
In de eerste helft van 2007 is er een grote overzichtstentoonstelling met meer dan 200 werken van Gilbert & George in de Tate Modern. Voor de Tate Modern een bijzondere primeur, omdat normaliter het werk van Britse kunstenaars uitsluitend in de Tate Britain te zien is, terwijl de Tate Modern is voorbehouden aan kunstenaars van internationale naam en faam van buiten het Verenigd Koninkrijk. Op 8 mei 2007 hebben Gilbert & George voor het eerst een werk via internet naar het grote publiek verspreid.
Dit gebeurde simultaan via de online-editie van de Britse krant The Guardian en de website van het BBC-programma Imagine, dat die dag naar aanleiding van de grote overzichtstentoonstelling in de Tate Modern een uitgebreide documentaire over het duo uitzond.

Het gratis kunstwerk, getiteld 'Planed' en opgebouwd uit een negental jpeg-bestanden, was na afloop van de uitzending voor een periode van 48 uur gratis te downloaden in een lage- zowel als een hoge-resolutie versie, met de bedoeling dat de downloader het op zijn of haar eigen printer zou afdrukken en inlijsten. De titel verwijst naar de platanen die langs veel Londense straten staan.

English version

Gilbert and George are two artists who work together as a collaborative duo. Gilbert Proesch (San Martin de Tor, Italy, 17 September 1943) and George Passmore (Plymouth, United Kingdom, 8 January 1942) have become famous for their distinctive, highly formal appearance and manner and their brightly coloured graphic-style photo-based artworks. Gilbert Proesch was born in San Martin de Tor in Italy, his mother tongue being Ladin rather than Italian.

He studied art at the Wolkenstein School of Art and Hallein School of Art in Austria and the Akademie der Kunst, Munich, before moving to England. George Passmore was born in Plymouth in the United Kingdom, to a single mother in a poor household. He studied art at the Dartington College of Arts and the Oxford School of Art, then part of the Oxford College of Technology, which eventually became Oxford Brookes University.
The two first met on 25 September 1967 while studying sculpture at St Martins School of Art, now Central Saint Martins College of Art and Design, one of six colleges in the University of the Arts, London. The two claim they came together because George was the only person who could understand Gilbert's rather poorly spoken English.

In a 2002 interview with Daily Telegraph they said of their meeting: "it was love at first sight.
". They married in 2008. For many years, Gilbert & George have been residents of Fournier Street, Spitalfields, East London.
Their entire body of work has been created in, and focused on, London's East End, which they see as a microcosm.

According to George, "Nothing happens in the world that doesn't happen in the East End". Whilst still students Gilbert & George made The Singing Sculpture, which was first performed at Nigel Greenwood Gallery in 1970.
For this performance they covered their heads and hands in multi-coloured metalised powders, stood on a table, and sang along and moved to a recording of Flanagan and Allen's song "Underneath the Arches", sometimes for a day at a time. The suits they wore for this became a sort of uniform for them. They rarely appear in public without wearing them.

It is also unusual for one of the pair to be seen without the other. The pair regard themselves as "living sculptures". They refuse to disassociate their art from their everyday lives, insisting that everything they do is art.
The pair are perhaps best known for their large scale photo works, known as The Pictures. The early work in this style is in black and white, later with hand-painted red and yellow touches.

They proceeded to use a range of bolder colours, sometimes backlit, and overlaid with black grids.
The artists themselves frequently feature in these works, along with flowers, youths, friends, and Christian symbolism. In 1986 Gilbert and George were criticized for a series of pictures seemingly glamourizing 'rough types' of London's East End such as skinheads, while a picture of an Asian man bore the title "Paki". Some of their work has attracted media attention because of the inclusion of (potentially) shocking imagery, such as nudity, depictions of sexual acts, and bodily fluids (faeces, urine and semen).
The titles of these works, such as "Naked Shit Pictures" (1994) and "Sonofagod Pictures" (2005), also contributed to the attention.

A book of their art, The Complete Pictures, 1971–2005, published in 2007 by Tate Modern, includes over a thousand examples of their art. In May 2007, Gilbert and George were the subject of the BBC documentary Imagine, presented by Alan Yentob.
At the end of the programme a picture entitled 'Planed' was made available as a free file download from the BBC and The Guardian websites for 48 hours. People who downloaded the files could then print and assemble the piece, and thus own an original Gilbert and George picture for free.

Bron(o.m.):Wikipedia

home