naam
carla
Carla Hinnen
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
cow-red-white-only
Bart Fagel
zondertitel
Truus Kraneveldt
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
defilosoof
Arnold Jongkind
muziekwijk
Sylvia Heerschop
henk
Henk Vermij
schaalfusion
Glaskunst
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
zonder-titel-nr5
Joséphine Verbist
heyboer1
Anton Heyboer
john
John van der Velden
boten-industrie
Tanja Koelemij
thea
Thea van Rijn
Kees van Dongen

Kees van Dongen

Cornelis Theodorus Maria van Dongen (Rotterdam-Delfshaven, 26 januari 1877 - Monte Carlo, 28 mei 1968) was een Nederlands kunstschilder. Van Dongen bracht zijn jeugd in Rotterdam door. Al vroeg werd zijn tekentalent ontdekt, maar geld om hem te laten studeren was er niet.
Hij moest vanaf zijn veertiende zelf de kost verdienen. Zo reisde hij in 1895 als steward naar Amerika.

Hij volgde avondlessen aan de Rotterdamse Academie van Beeldende Kunsten en Technische Wetenschappen (tegenwoordig de Willem de Kooning Academie) van 1892 tot 1897, maar die bevielen hem niet.
Hij betrok in Rotterdam een kamer boven het atelier van de schilder Martinus Schilt (Schildt). In 1897 vertrok hij naar Parijs, waar hij in zijn onderhoud voorzag als huisschilder en als illustrator voor satirische tijdschriften. Op 11 juni 1901 trouwde Van Dongen met Juliana Augusta Preitinger, die hij nog kende van de Rotterdamse Academie. Ze kregen één dochter.

In 1906 verhuisde het jonge gezin naar de 'Bateau Lavoir' op 13 rue Ravignan, waar het de vriendenkring rond Pablo Picasso en diens toenmalige vriendin Fernande Olivier leerde kennen. In 1921 scheidden Van Dongen en Preitinger.
In 1929 werd Van Dongen genaturaliseerd tot Fransman. In 1953 trouwde hij met Marie-Claire Huguen, met wie hij nog één zoon kreeg. Het heeft Van Dongen niet aan maatschappelijke waardering ontbroken: in 1926 werd hem het Franse Légion d'Honneur toegekend en in 1927 de Belgische Kroonorde.

In 1929 werd hij Frans staatsburger en werden twee van zijn werken opgehangen in het Palais du Luxembourg. Hij begon zijn werk te exposeren in Parijs, onder andere op de geruchtmakende tentoonstelling van 1905 in de Salon d'Automne met o.a. Henri Matisse. De heldere kleuren waarvan deze groep kunstenaars zich bediende, leverde hen de bijnaam Les Fauves ('Wilde Beesten') op.

Van Dongen was ook korte tijd lid van de Duitse expressionistische groep Die Brücke.
Van de Fauves waren Van Dongen zelf, Henri Matisse, André Derain, Maurice de Vlaminck en Albert Marquet de leidende figuren. Kenmerkend voor zijn werk zijn de primitief aandoende vormen en de felle ongemengde kleuren. Van Dongen staat bekend om zijn vele schilderingen van het vrouwelijk naakt.
Voor hem was de vrouw 'het mooiste landschap': de vrouw was zijn 'muze'.

Later in zijn loopbaan (na 1918) legde hij zich vooral toe op het schilderen van portretten van de Parijse 'society'. Zijn bekendste model was Brigitte Bardot.
Dit ging, zo oordelen de meeste deskundigen, ten koste van het artistieke niveau dat hij in zijn jonge jaren had gehaald. In februari 2008 wordt het doek "Ouled Naïl" voor een recordprijs van 7,5 mln. euro verkocht bij een veiling in Londen.

The Dutch painter Kees van Dongen was born on January 1, 1877, near Rotterdam in Delfshaven. The Impressionists awoke his interest in art, and his early artistic endevours were influenced by their style.
Van Dongen studied at the academy in Rotterdam, though he did not finish his studies there, instead earning his livelihood working for the magazines "Groene" and "Rotterdam Neusblad." Scandal broke out with the publication of his drawings of habor scenes and prostitutes.

In 1897, he went to Paris, where he lived in the studio-house Bateau-Lavoir, in which Pablo Picasso later rented a room.
He worked as an illustrator for "Revoue Blanche" and "L'assiette au Beurre." In 1903, van Dongen exhibited his works publicly for the first time and two years later became associated with the group Fauves (wild beasts). Nevertheless, his affinity for the German Expressionists can be recognized in his works.
He later exhibited with "Die Brücke" (the Bridge), a group of German Expressionists.

At the end of World War I, van Dongen was discovered by the upperclass, who contracted him for many celebrity portraits, which made him a chronicler of 1920's and 1930's society. He is considered a Fauvist, but his style is still nevertheless closely related to the German Expressionists.
He is appreciated for his unique coloring, especially in his portraits but also in his likenesses and landscapes. Kees van Dongen died on May 28, 1968, in Monte Carlo.

Bron(o.m.):Wikipedia

home