naam
carla
Carla Hinnen
muziekwijk
Sylvia Heerschop
henk
Henk Vermij
schaalfusion
Glaskunst
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
zonder-titel-nr5
Joséphine Verbist
heyboer1
Anton Heyboer
john
John van der Velden
boten-industrie
Tanja Koelemij
thea
Thea van Rijn
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
cow-red-white-only
Bart Fagel
zondertitel
Truus Kraneveldt
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
defilosoof
Arnold Jongkind
Cesar Domela

Cesar Domela

César Domela Nieuwenhuis, ook gespeld als Césare Doméla (Amsterdam, 15 januari 1900 – Parijs, 31 december 1992) was een Nederlands kunstschilder, graficus, fotograaf, typograaf en edelsmid en een belangrijk lid van kunstbeweging De Stijl. Hij was de jongste zoon van politicus Ferdinand Domela Nieuwenhuis en zijn vierde vrouw Johanna Egberta Godthelp, en woonde van 1900 tot 1918 in Hilversum. César Domela was autodidact en bestudeerde eerst de natuur.
Van 1919 tot 1923 woonde hij in het Zwitserse Ascona, waar hij in 1922 een constructivistisch-abstracte stijl ontwikkelde. In 1923 verhuisde hij naar Berlijn.

In datzelfde jaar exposeerde hij op de tentoonstelling van de Novembergroep aldaar.
In 1925 werd hij lid van De Stijl en was zodoende goed bevriend met Theo van Doesburg en Piet Mondriaan.
Hij werkte in de tweede helft van de jaren twintig in een stijl die nauw verwant was aan die van Mondriaan.

Hij ging zich toeleggen op de ontwikkeling van reliëfs: driedimensionale schilderijen, waarbij het diagonaal een belangrijke rol zal spelen. Daarnaast experimenteerde hij met fotomontages en paste die toe in de reclame.
Na omstreeks 1930 maakte hij opvallende reliëfs van plexiglas en metaal, maar steeds met als uitgangspunt het olieverfschilderij. In 1933 vestigde hij zich definitief in Parijs.

Bron(o.m.):Wikipedia

home