naam
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
boten-industrie
Tanja Koelemij
Maurice DenisMaurice Denis

Maurice Denis

Maurice Denis is op 25 november 1870 in Granville in Frankrijk geboren. Al tijdens zijn jaren op het Lycée Condorcet in Parijs volgde Denis schilderlessen. Op het Lycée ontmoette hij ook al Édouard Vuillard.
Denis besluit in de richting van de kunsten door te gaan en schreef zich, net als Vuillard, in op de Académie Julian. Daar kwam hij ook in contact met onder meer Pierre Bonnard en Paul Sérusier.

Onder invloed van het enthousiasme van Paul Sérusier na diens bezoek aan Paul Gauguin richtte Denis samen met zijn vrienden Les Nabis op, een groep van gelijkgestemden die bezig gingen met de nieuwe kleurtheorieën.
Omstreeks 1891 begon Denis met het exposeren van zijn eigen werk, hij organiseerde de eerste tentoonstelling van Les Nabis in de galerie Le Barc de Boutteville. In het werk van Denis vallen op dat moment krachtige vormen op, het beeld van de werkelijkheid wordt verregaand versimplificeerd, delen worden weggelaten of vervangen door kleuren. Denis zou zich ook steeds meer aangetrokken voelen tot de golvende lijnen van de Franse Art Nouveau.
In zijn vroege werk zijn ook Italiaanse invloeden herkenbaar, deze zijn met name veroorzaakt door zijn reizen naar Toscane en naar Umbrië in 1895 en 1897.

In het werk van Denis komt ook in de loop van de tijd steeds duidelijker zijn katholieke achtergrond en denkwijze naar voren. Religieuze elementen vormen een steeds belangrijker onderdeel van zijn werk Denis was behalve actief als schilder ook als schrijver werkzaam.
Denis legde de werkwijze van Les Nabis in 1890 in een pamflet vast. Het werd als artikel gepubliceerd in het blad Art et Critique. Denis schreef de teksten voor de catalogussen van hun tentoonstellingen, hij schreef ook kunstkritieken.

Denis ontwikkelde zich tot een van de belangrijkste theoretici van die tijd. Zijn artikelen zijn later uitgegeven inn Théories in 1912 en in Nouvelles théories (1922). In de begintijd ging hij ook veel om met de symbolistische schrijvers.
Hij illustreerde boeken van zijn vriend André Gide en voor Paul Verlaine illustreerde hij Sagesse. Daarnaast maakte hij de omslagen voor Maurice Maeterlinck's Pelléas et Mélisande en voor gepubliceerde muziekstukken van Claude Debussy.

Net als de ander Nabis experimenteerde Denis met meerdere vormen van kunst.
Behalve zijn schilderijen en drukwerk, ontwierp hij ook tapijten, ontwierp hij gebrandschilderde ramen, mozaïeken en beschilderde hij keramiek. Daarnaast hield hij zich bezig met woningdecoratie, hij maakte bijvoorbeeld voor de Franse componist Chausson een plafondschildering in diens huis. In de loop der jaren kreeg Denis steeds opdrachten voor het opsieren van gebouwen.
In 1899 heeft hij gewerkt in de kerk van het Heilige Kruis in Vésinet; in 1913 in het Théâtre des Champs-Elysées, en van 1936 tot 1939 in het Palais des Nations in Genève, om er maar een paar te noemen Verder gaf Denis van 1909 tot 1921 les aan de Académie Ranson en stichtte Denis in 1919 samen met Georges Desvalliéres de Ateliers D'Art Sacré .

In 1893 trouwde Denis met Marthe Meurier. In 1914 kocht Denis "Le prieuré" in Saint-Germain-en-Laye, waar hij ging wonen.
Zijn vrouw, die hem zeven kinderen schonk, overleed in 1919. Maurice Denis overleed in 1943 in Saint-Germain-en-Laye. Le prieuré is tegenwoordig een museum aan Denis en zijn tijdgenoten gewijd.

Bron(o.m.):Wikipedia

home