naam
carla
Carla Hinnen
boten-industrie
Tanja Koelemij
thea
Thea van Rijn
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
cow-red-white-only
Bart Fagel
zondertitel
Truus Kraneveldt
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
defilosoof
Arnold Jongkind
muziekwijk
Sylvia Heerschop
henk
Henk Vermij
schaalfusion
Glaskunst
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
zonder-titel-nr5
Joséphine Verbist
heyboer1
Anton Heyboer
john
John van der Velden
CorneilleCorneille

Corneille

Corneille werd op 3 juli 1922 als Guillaume Corneille van Beverloo in het Belgische Luik geboren. Hij was een kind van Nederlandse ouders. In 1940 verhuisde hij naar Amsterdam.
Hoewel grotendeels autodidact, volgde hij tussen 1940 en 1942 cursussen aan de Kunstnijverheidsschool en aan Rijksacademie voor Beeldende Kunsten. In 1946 hield hij in Groningen zijn eerste expositie.

Hij werd aanvankelijk sterk beïnvloed door het werk van Picasso, maar maakte zich in 1948 hiervan los.
In 1948 richt Corneille samen met Constant Nieuwenhuys, Karel Appel, Anton Rooskens en Theo Wolvecamp de ‘Nederlandse Experimentele Groep' op. Deze groep vertegenwoordigt later dat jaar de Amsterdamse tak van de CoBrA groep die in Parijs wordt opgericht. CoBrA is een schilderscollectief van beginnende kunstschilders uit Kopenhagen, Brussel en Amsterdam.
Als symbool gebruiken zij de opgerolde cobraslang.
De groep bestaat slechts 3 jaar maar is bij zo’n groot publiek bekend dat zelfs vandaag de dag de CoBrA groep nog steeds wereldfaam geniet.

In 1950 verhuisde hij van Amsterdam naar Parijs.
Hij neemt daar deel aan verschillende tentoonstellingen. Daarna reisde hij meermalen naar andere delen van de wereld: Noord-Afrika, Noord-Amerika, de Antillen en Zuid-Amerika. Deze reizen bepalen in hoge mate de aard van zijn werk.

Lyrische transposities in een warm en genuanceerd coloriet drukken zijn spontane emoties uit. Begin jaren 60 zijn met name Midden Amerika en het Caribische gebied van invloed op het werk van Corneille. In zijn doeken, vaak landschappen en steden gezien vanuit 'vogelperspectief', komt meer beweging door de versterking van kleurcontrasten en compacte vormen.

Vanaf de late jaren zestig krijgt Corneille's werk een figuratiever karakter en treden de grote kleurvlakken op de voorgrond. In een lyrische stijl, die hij niet meer verlaat, verhaalt Corneille van wat hij heeft gezien en meegemaakt en schildert hij visioenen van tropische landschappen en tuinen, bevolkt door planten, dieren en vrouwen.

Zijn werken zijn altijd uitbundig van kleur en lijken vaak een passage uit een verhaal of gedicht.
Corneille bleek medio 2005 nog even werklustig als vroeger, ook al werd er bericht dat hij "depressief" zou zijn. Zelf beweert hij dat schilderen geen hobby of werk is, maar eerder een roeping. De laatste jaren had Corneille zijn atelier in Parijs.
Bezoekers werden vrijwel niet gedoogd door de kunstenaar.

In 2006 is een recordbedrag betaald van € 215.000 voor een schilderij van Corneille.
Hij maakte de laatste jaren een moeilijke tijd door; hij verbleef kennelijk in een inrichting en werd (volgens een door zijn echtgenote echter tegengesproken bericht) onder curatele gesteld door zijn vrouw en zoon, omdat hij het geld verkwanseld zou hebben, veroorzaakt door een bipolaire stoornis. Corneille's vrienden en galeriehouders beweren echter dat zijn gezin hem heeft laten opsluiten omdat ze geld wilden.

In juni 2007 leek hij er weer bovenop te zijn; hij was persoonlijk aanwezig bij de opening van een tentoonstelling in het CoBrA-museum in Amstelveen.

In 2008 werd een kwestie omtrent de auteursrechten op zijn werk onderwerp van een civiel geschil voor de rechtbank te Amsterdam. Corneille leefde teruggetrokken in het Maison du Cedres in het Franse departement Val-d'Oise. Hij overleed op 5 september 2010.

Bron(o.m.):Wikipedia

home