naam
carla
Carla Hinnen
john
John van der Velden
boten-industrie
Tanja Koelemij
thea
Thea van Rijn
janpeter
Jan Peter van Opheusden
janpieter
Jan Pieter van den Bos
cow-red-white-only
Bart Fagel
zondertitel
Truus Kraneveldt
dans1
Anno Ruemkens
concert
Matthieu Wouters
defilosoof
Arnold Jongkind
muziekwijk
Sylvia Heerschop
henk
Henk Vermij
schaalfusion
Glaskunst
wijnmolenstraat-dordrecht
Rob Jacobs
zonder-titel-nr5
Joséphine Verbist
heyboer1
Anton Heyboer
Alexander Calder

Alexander Calder

Alexander Calder (Lawnton (Pennsylvania), 22 juli 1898 - New York, 11 november 1976) was een van de bekendste Amerikaanse beeldhouwers. Alexander Calder stamde uit een echte beeldhouwersfamilie: zijn grootvader Alexander Milne Calder (afkomstig uit Schotland) heeft de 250 figuren van de Philadelphia City Hall in Philadelphia gebeeldhouwd en ook zijn vader, Alexander Stirling Calder, was een renommeerde beeldhouwer. Calder is als autodidact begonnen.
Calder vertrok in 1926 naar Parijs, bezocht hier de Académie de la Grande Chaumière en leerde andere avant-gardistische tijdgenoten als Joan Miró, Hans Arp, Piet Mondriaan, Theo van Doesburg en Marcel Duchamp kennen. In 1929 ontmoette Calder tijdens een reis naar New York zijn toekomstige echtgenote, Louisa James, een achternicht van de schrijver Henry James.

Zij trouwden in 1931.
Uit een ontmoeting in 1930 met Piet Mondriaan in diens Parijse studio ontstonden zijn eerste mobiles, die ogenschijnlijk niet aan de wetten van de zwaartekracht onderworpen waren. Met deze mobiles werd hij uiteindelijk bekend en al in 1931 had hij zijn eerste grote tentoonstelling in Parijs. Hij was lid van de Kunstenaarsgroep Abstraction-Création, die een grote invloed had op zijn verdere ontwikkeling richting abstractie.
Al in 1934 creëerde Calder zijn eerste voor de buitenruimte geconstrueerde mobile, daarnaast bouwde hij ook al zijn eerste abstracte, grote beeldhouwwerken.

Deze noemde hij op aanraden van Arp stabiles om een duidelijk onderscheid te maken met de mobiles. Voor hem was het erg belangrijk, daarin gestimuleerd door Marcel Duchamp en anderen, abstractie en beweging met elkaar te verbinden.
Zo maakte hij naast mobiles, die door luchtcirculatie bewogen werden, ook door motoren aangedreven beelden. Voor de Wereldtentoonstelling van 1937 in Paris bouwde hij een kwikfontein ter herinnering aan de slachtoffers van de kwikmijnbouw. De fontein bevindt zich in het Miró-museum (Museu Fundació Joan Miró) in Barcelona.

Alexander Calder wordt gerekend tot de belangrijkste vertegenwoordigers van de Kinetische kunst. Het levenslange contact met zijn vriend Joan Miró heeft een positieve invloed gehad op zijn kunstenaarschap.

Bron(o.m.):Wikipedia

home